Je v byznysu rozhodující seniorita nebo vzdělání? Setkala jsem se dokonce s lidmi, kteří si oba pojmy pletou. Pojďme se podívat, co je při výběru odborníka podstatnější a jak s oběma informacemi naložit. Správné rozhodnutí a výběr ovlivní váš další úspěch. Tak pojďme na to.
Seniorita versus vzdělání
Vzdělání mnoho lidí vnímá jako stavební kámen profesionality. Danému oboru byste se ideálně měli věnovat už od střední školy a pokračovat vysokou. Seniorita říká, jak dlouho danou činnost vykonáváte. Ideálně byste měli mít za sebou 10 a více let. Pravda je trochu jinde. Seniorita ani vzdělání nevypovídají nic o kvalitách odborníka.
Když vzdělání nevypovídá o schopnostech a praxe o zkušenostech
Ukážu vám náhledy na senioritu i studium. Oba příběhy ukazují, že každá mince má dvě strany a ani jedna z vlastností vám mnoho neprozradí o kvalitách profesionála.
Když ajťák dělá copywriting
Vystudovala jsem IT. Řadu věcí z oboru umím, s ledasčím si poradím. Vyřeším menší trable, rozumím technice a orientuju se ve všech operačních systémech. Kdybyste mě ale postavili do firmy jako IT technika, pohoříte. Zkrátka to není můj obor. Jsem copywriter. Tím se živím, to mi jde a tomu dokonale rozumím. A že nemám školu? Nemám. Mám náskok v jiných věcech. Opravdu nezáleží, co jste vystudovali. Jde o to, jak svou práci děláte.
Dělám to 30 let a tohle se mi ještě nestalo
Dělali jsme na domě novou střechu. Sjednali jsme si pokrývače v důchodu. Měl plno let praxe, což se zdá jako výhoda. Seniorita je užitečná. Za ty roky už odborník viděl ledacos a jen tak něco ho nepřekvapí. Ale co když ano? Například se nikdy nesetkal s novými materiály a technologiemi, které se dnes používají. Zakázka se nepovedla. Skrze střechu teklo a došlo na dvě opravy týden po pokrytí.
Podle čeho odborníka vybrat?
Nesledujte pouze čísla. Léta praxe nebo počet titulů z oboru o ničem nevypovídají. Vzdělaný odborník může být stejně nešikovný jako profesionál s mnohaletou praxí. Pravděpodobnost špatného výběru se se vzděláním a senioritou snižuje, ale jistotu nemáte nikdy.
Dívejte se na reference
Obrázek si uděláte nejrychleji podle referencí. Kolik jich je? Jsou kladné, či záporné? Přečtete si článek o tom, proč nešetřit při vyběru odborníka. Chtějte vidět ukázky práce. Nejsnáze se o kvalitě odborníka přesvědčíte například v oblasti online marketingu nebo u větších firem, které mají vlastní showroomy nebo referenční klienty, které osobně navštívíte.
Vsaďte na sympatie
Pokud je vám někdo nesympatický, kvalitu spolupráce nezlepší sebekvalitnější provedení služby. Jakmile si s odborníkem nesednete po lidské stránce, nikdy nebudete stoprocentně spokojení. Naopak se sympatickým člověkem se vždycky nějak dohodnete.
Neodsuzujte vzdělání a senioritu
I když byste obě vlastnosti neměli brát jako rozhodující faktor, určitě je úplně nezatracujte. Vždycky se hodí mít jistotu, že vámi zvolený profík už podobnou zakázku někdy dělal a tedy ví, jak na to. Pokud rozjíždíte velký e-shop, rozhodně si nevyberete měsíc vystudovaného copíka, i kdyby měl sebevíc titulů.
Až příště vyhledáte odborníka pro svůj byznys, vzpomeňte si, že jeho věk ani vzdělání nerozhodují o kvalitním výsledku.