V online světě pobýváme takřka stejně dlouho a často jako v tom reálném. Čteme si příspěvky na sociálních sítích, sdělujeme světu své názory nebo debatujeme ve veřejných diskusích či fórech. Je tu ale jedno velké riziko. Maska gentlemana za obrazovkou velmi snadno mizí. Podívejme se na to, jak se v kyber světě opravdu chovat.
Úcta jako jádro mezilidských vztahů
Základem pro jakoukoli komunikaci je úcta. Jakmile budeme svým okolím pohrdat, jen stěží se dočkáme pozitivní zpětné vazby. Proto bychom se měli držet zdvořilosti a s každým na internetu jednat jako se svým devadesátiletým dědečkem. Jak? Zkrátka s úctou! Nikdy nevíme, kdo sedí na druhé straně.
Podpora jako vyjádření vděku a obdivu
Vyjadřujeme se k tvorbě nějakého umělce nebo youtubera? Pozor na to! Dost často dochází k tzv. “hejtům”. Není to ani slušné ani hezké. Natož rozumné! Vysmívat se ostatním za jejich názory či způsob prezentace je vyloženě sprosté a opravdový gentleman se takto nechová. Naopak. Vždy se snažme druhé lidi podpořit a vyjádřit jim svůj vděk za to, že můžeme být jejich fanoušky. Nakonec, tito lidé nás dost často v něčem inspirují!
Pochopení jako symbol vyspělosti
Má někdo zcela odlišný názor než je ten náš? Dobře. To je přece v pořádku. My nejsme ti, kteří musí mít za každou cenu svou pravdu. Vždyť žádná jediná pravda ani neexistuje. Zkusme si vzít z cizího názoru ponaučení a přijměme ho. Ani s námi každý hned nemusí souhlasit. Vyjádřeme pochopení k názoru druhých lidí a nevyvolávejme zbytečné hádky. A hlavně, nikdy nikomu neříkejme, že se mýlí!
Otázky jako zdroj informací
Častým nešvarem je odsuzování ostatních. Bohužel je to z důvodu, že jsme špatně pochopili předané informace. Rozdíl je především v tom, že při osobní kontaktu vidíme mimiku a postoj druhé osoby. Při internetové diskusi se potýkáme s omezením v podobě písemného projevu. Z něho se ledacos jen velmi těžko poznává. Proto nebuďme ukvapení. Pokud si nejsme jistí, prostě se zeptejme.
Umění diskuse, základ komunikace
Během přispívání do internetových diskusí dodržujme pravidla jako při té reálné. Nechme vyjádřit se i ostatní a reagujme taktně a s citem na názory dalších lidí. V každém případě si udržme dekorum. Ne vždy se setkáme se stejně naladěnými osobami.
Slušnost a takt jako samozřejmost
Samozřejmostí při vystupování v online prostoru je slušnost a taktní chování. Vulgarismy, útočné výrazy, rasistické či nábožensky nekorektní poznámky nebo urážení jinak orientovaných osob jsou naprosto nepřijatelné! Bohužel se s tím můžeme setkat velmi často. My se k tomuto ladění však nepřipojujme.
Pozitivní přístup jako parťák do nepohody
Ať se vyjadřujeme k politickým záležitostem, počasí nebo zprávám, vždy se snažme být pozitivní. Je nám jasné, že ne vždy se lze vyjádřit hezky. Například o dopravní nehodě stěží můžeme říct něco vyloženě pěkného. Na druhou stranu se můžeme zdržet posuzování řidiče protijedoucího vozu. O situaci nic nevíme, proto pracujme s tím, co máme a budujme kolem sebe pozitivní okruh. Naučme se ovládat a nešiřme negativitu kolem.
Pozor na závist
Cože? On má zase tu novou Audi?! A v létě si vybudoval na střeše bazén s vířivkou?! Možná máme jen špatný den a z téhle informace jsme pěkně naštvaní! Ale pozor. Závist jak vnitřní, tak prezentovaná veřejně, není ideální. Nám to nijak nepomůže a veřejně napsaný závistivý komentář nám taky nepřidá. Navíc! Nezapomeňte, že cokoli dáte na internet, zůstane to tam navždy.
A co vy pánové? Jak jste na tom se svou internetovou etiketou? Necháte se občas pořádně vytočit a pak házíte slova, která byste jindy nepoužili? Nebo vás veškerá internetová sdělení nechávají chladnými?