Vedete vlastní tým lidí? Panuje mezi zaměstnanci nebo podřízenými mrzutost a otrávenost? A není to způsobeno špatným přístupem? Podívejte se na to, jak efektivně vnímat své kolegy a kolegyně, aby váš tým jen vzkvétal díky vašemu skvělému chování na pracovišti!
Hrubiánství nemá v týmu místo
Jste věčně nervózní, naštvaní, kdeco vás rozčílí a neváháte použít ostřejší slovo? To není ideální způsob, jak přistupovat k zaměstnancům a kolegům. Nejenže tím na pracovišti navodíte negativní atmosféru a práce se stane nepříjemným místem bez čistého vzduchu, ale ztrácíte tím respekt. Takové chování působí nevyrovnaně a dětinsky. A může dítě někomu šéfovat? Leda ve filmu Mimi šéf. V reálném životě ne. Naopak vsaďte na klidnou hlavu a stoicismus. Lépe méně slov a jasná mysl, než hromada slov s rozbouřenými emocemi. Nikdy nenastane situace, jež by neměla řešení. Tak proč zbytečně stresovat sebe i kolegy špatným chováním na pracovišti?
Empatie zabírá vždy
Ať se přihodí cokoli a problémovou situaci zapříčiní kdokoli, nezapomínejte, že všichni jsme jen lidé. Za nesplněným úkolem či termínem nemusí vždy stát lenost a flegmatismus zaměstnance. Neznamená to ani, že dotyčný je flákač a práce ho nezajímá. Osoba může mít soukromé starosti, cítit se zle nebo se jen špatně vyspala. Může se to stát komukoli z nás. Od rána „den blbec“ a nic s tím neuděláme. A jediné, co musíte jako vedoucí, vnímaví kolegové a stmelitelé kolektivu udělat, je položit otázku, která jde od srdce. „Mohu ti pomoci? Trápí tě něco? Máš nějaké starosti?“ V tu chvíli nejen, že vyjádříte empatii, ale získáte pravý důvod nedokončeného úkolu. A to celé bez stresu a psychického nátlaku.
Jako štěňata
Jak přimět zaměstnance k řádné spolupráci a kvalitně odvedené práci? Chválit, chválit a zase chválit! Všímejte si maličkostí, které kolegové dělají navíc, sledujte snahu a hezké věci, které se vám líbí. Neváhejte za to udělit upřímný kompliment. Vylepšíte tím vztahy na pracovišti a motivujete tak ostatní, aby se snažili i nadále. Každý je rád pochválen za dobře odvedenou práci. Neberte ji jako samozřejmost. Štěně také začne poslouchat, když ví, že za řádnou chůzi u nohy páníčka dostane pamlsek. Pochvala je pro lidskou duši právě takový pamlsek.
Bez autority to nepůjde
Zároveň je důležité, aby si kolegové nemysleli, že jim „všechno projde“. Musejí znát své hranice a vy, jako správný šéf jim je musíte určit. Vést své zaměstnance pevnou rukou je základ. Jednou polevíte a výhod se budou dožadovat všichni. Dobrý šéf by měl být spravedlivý, otevřený novým nápadům a hlavně, stát si za svým! Není chyba, když dáte za pravdu kolegovi či zaměstnanci. Dotyčný by měl ale vědět, kdo tu má poslední slovo. A to jste vy.
Osmero správného chování na pracovišti
1. Křikem důvěru nenarušíš
2. Emocemi neublížíš
3. Otázkou situaci odlehčíš
4. Komplimentem polichotíš
5. Pevnou rukou vládneš
6. Empatií kolektiv stmelíš
7. Jasnou myslí problém vyřešíš
8. Svým slovem respekt nastolíš
ČTĚTĚ TAKÉ: 3 způsoby jak vytvořit na pracovišti atmosféru bez nátlaku z pozice leadera