Během podnikání musíme myslet na ledacos. Vlastně je toho celá fůra! A bohužel nás neomlouvá nedbalost nebo fakt, že na práci jsme sami. Proto se dneska podíváme na chyby, které v podnikání mohou nastat a vážně ohrožují naši dobrou pověst.
Spoléháte na ostatní
Máte parťáky, se kterými se podílíte na svém podnikání? To je jistě super, protože si můžete práci rozdělit. Ale pozor! Nespoléhejte, že všechno vyřeší za vás. Takto ztroskotalo nejedno podnikání. A co hůř, vinu můžete přikládat jen a jen sobě.
Spíte na vavřínech
Už jste dosáhli svého vysněného výdělku? Jste známá značka a klienti se k vám jenom hrnou? Opatrně, abyste to nepřehnali! Usnout na vavřínech jde snadno. Napravování chyb už tak jednoduché není.
Doufáte, že klienti jsou telepaté
Máte své stálé klienty a už za ta léta víte, jak komunikují? Nespadněte do módu telepatie, kdy něco očekáváte nebo v něco doufáte a ono to tak vlastně není. V dlouhodobých vztazích je toto velmi častý kámen úrazu. Nepodceňte ho.
Nedodržujete termíny
Nejlepší způsob, jak přijít o dobré jméno a důvěru klienta, je nedodržování termínů. Řekli jste v pátek? Dobře. Pak ale nezvedejte telefon s omluvou dva dny po dodání, že to vlastně bude až ve středu. Tohle se neodpouští.
Házíte plané sliby
Naslibovali jste klientovi obrovské výhody a kupu bonusů? Nabízíte podporu a možnost kontaktu 24/7? Pak to ale dodržujte! Nesmí se stát, že zákazník na svou odpověď bude čekat další dva dny.
Nekomunikujete
Na svém webu uvádíte kontaktní údaje, u kterých klient doufá ve skutečný kontakt. Odpovědět na email po několika dnech je sprosté. Stejně jako nezvednout mobil v pracovní dobu, případně nezavolat zpět.
Svévolně měníte ceny
Nemáte uveřejněný ceník a částky házíte jen tak od boku? Případně jste se na počátku se zákazníkem domluvili na výši finální sumy a nakonec byla cena zcela odlišná? Na to pozor. Naceňování vždy věnujte maximální péči.
Neřešíte peníze
Žijete v tom, že už máte peněz dost a nějaké šetření není třeba? Vždyť vám do firmy měsíčně proudí statisíce, ne? Kdepak, takový přístup je chyba. Vždycky myslete na zadní vrátka. Kdyby došlo k jakémukoliv problému, vy svou rezervu máte.
Chodíte pozdě
Schůzky s klienty berete jen jako nutné zlo? Chodíte pozdě a navíc nepřipraveni? To není dobrá vizitka. A zákazník či obchodní partner to pozná! Včasným příchodem dáváte najevo svou úctu k protějšku.
Takhle je to mnohem lepší!
Budujte spolehlivost
Dobré jméno je to nejdůležitější. Jak na něj? Buďte spolehliví! Co řeknete, to vždy splňte. Žádné výmluvy nebo zapomínání. Klienti si vás oblíbí a budou se k vám rádi vracet.
Buďte pozitivní
Rozhodně při komunikaci nešiřte negativitu. Chovejte se ke svým klientům uctivě a dejte jim jasně najevo, že právě oni jsou pro ti nej. Podívejte se, proč je pozitivní myšlení důležité!
Hrajte vždy s otevřenými kartami
Ať jde o finanční potíže, časový pres, nutnost odpočinku či rodinné trable, dejte to svým zákazníkům vědět. Nemusíte jim líčit detaily, ze svého soukromí, kdepak. Ale obeznamte je s případnými potížemi. Nejen, že je to slušné, ale také se to od spolehlivého člověka očekává!
Pěstujte si gentlemanství
Ať se pohybujete v jakémkoli kolektivu, nedávejte lidem najevo, že jste něco víc. Nejste. Buďte pokorní a zdvořilí ke všem lidem, ne jenom k těm “sobě rovným”. Proč právě gentleman? Na tuto otázku vám odpoví Honza!
Pár pravidel na závěr
- Nikdy nemluvte před ostatními o svých klientech ve zlém!
- Komunikujte efektivně a jasně. Vyhnete se tak nedorozumění.
- Dopřejte si pravidelný odpočinek. Syndrom vyhoření není cílem!
Jak to máte vy, pánové? Dopustili jste se některé z chyb? Nebo se pečlivě o své podnikání staráte?