Pamatujete na počátky kryptoměn a oslavu Bitcoinu jako digitální odpověď na národní měny? Sběratelské předměty začínají mít obdobného konkurenta. Představujeme vám Nezaměnitelné tokeny. Nový konkurent klasického umění. Tento článek je startem série článků o NFT.
Co je to NFT?
Jedná se o digitální aktivum, které představuje objekty reálného světa, jako je například: umění, hudba, položky ve hře a videa. Jsou nakupovány a prodávány online, často za využití kryptoměn, a obecně jsou kódovány stejným základním softwarem jako mnoho kryptoměn.
Ačkoli existují již od roku 2014, NFT si nyní získávají proslulost, protože se stávají stále populárnějším způsobem nákupu a prodeje digitálních uměleckých děl. Od listopadu 2017 bylo za ně utraceno více než 174 milionů dolarů.
Sílou NFT je unikátnost. Každý kus má jedinečný identifikační kód. Každý kus existuje zpravidla na světě pouze jednou. Existují však výjimky, které představují limitovanou kolekci. Ve své podstatě NFT vytváří digitální nedostatek. Tato unikátnost tvoří konkurenční výhodu oproti ostatním digitálním výtvorům. Těch je totiž zpravidla nekonečné množství, zatímco každý kus NFT je jedinečný.
Co jsme se dozvěděli doposud je však poněkud v kontrastu oproti původním výtvorům. Ty totiž nebyly tak jedinečné, jak by se mohlo zdát. V počátcích totiž mnoho NFT zobrazovalo digitální výtvory, které již existovaly v jiné formě. Ikonické jsou pak videoklipy z her NBA.
Čím jsou tak výjimečné?
Každý z nás si pak může zdarma prohlédnout jednotlivé NFT obrázky, dokonce i celou koláž obrázků, online zdarma. Proč jsou tedy lidé ochotni utrácet miliony za něco, co by si mohli vyscreenovat nebo stáhnout?
Protože NFT umožňuje kupujícímu vlastnit původní položku. Nejen to, obsahuje vestavěné ověřování, které slouží jako doklad o vlastnictví. Sběratelé si těchto „digitálních vychloubačných práv“ cení téměř více než samotného předmětu. Jedná se tedy v podstatě sběratelské předměty, pouze v digitální podobě. Místo toho, aby si kupující vyzdobil dům malbou, získává digitální soubor.
Jaký je rozdíl mezi NFT a kryptoměnami?
Pojďme si ještě jednou vysvětlit význam slova NFT. Zkratka znamená anglicky: Non-fungible token, čili nezaměnitelný token. V podstatě je jeho vytvářen za využití stejného programování jako kryptoměny – zde však veškerá podobnost končí.
Kryptoměny, stejně tak jako klasické peníze jsou zaměnitelné, což znamená, že s nimi můžete obchodovat či je směňovat. Zároveň, stejně jako 5 000 Kč má stejnou hodnotu jako jiných 5 000 Kč, tak zároveň tak bude mít 1 Bitcoin vždy stejnou hodnotu jako jiný 1 Bitcoin.
NFT jsou však jiné. Každý kus má jedinečný digitální podpis, jež znemožňuje výměnu jednoho kusu za jiný. Zjednodušeně – stejně jako obraz vašeho tříletého dítěte nemá stejnou hodnotu jako obraz Mony Lisy v Louvre, nemá jeden konkrétní token hodnotu jiného tokenu.
Jak vlastně NFT funguje?
NFT obdobně jako kryptoměny fungují na blockchainu, což je distribuovaná decentralizovaná databáze, ve které se uchovává rozšiřující řetězec po sobě jdoucích záznamů. Tyto záznamy jsou chráněny proti neoprávněnému zásahu jak z vnější strany, tak i ze stany samotných uzlů peer-to-peer sítě. I když NFT je podporováno i ostatními blockchainy, nejčastěji jsou drženy na blockhainu Ethereum.
Nezaměnitelné tokeny zpravidla představují:
- Umění
- GIFy
- Video
- Sběratelské předměty
- Virtuální avatary
- Designové tenisky
- Hudbu
Dokonce i tweet se může stát NFT. Například spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey prodal svůj první tweet za více než 2,9 milionu dolarů.
K čemu se tedy NFT používá?
Díky technologii blockchainu a NFT získávají umělci a tvůrci digitálního obsahu skvělou příležitost, jak mohou monetizovat své zboží. Což v praxi může znamenat, že se třeba umělci nemusí už nadále spoléhat na to, jestli se galeriím nebo aukčním domům podaří prodat jejich umění. Namísto toho jej mohou napřímo prodat spotřebiteli. Ve výsledku vynechají díky tomuto prostředníka a získají více peněz. Umělec však může myslet také i na zisky z dalších prodejů. Je totiž možné naprogramovat licenční poplatky – to znamená, že získají další procenta z budoucích prodejů. Tato funkce je pro řadu umělců velice atraktivní.
Nemusíte však prodávat pouze umění – vzpomeňte si třeba na nedávnou dobu a McDonald’s a jejich MaestroPiece od známeného umělce TMBK, které se vydražilo za 281 400 Kč. V zahraničí si třeba vzpomeňme na proslulý gif Nyan-cat, který se vydražil za více než 600 000 dolarů. Nebo proslulé NBA Top-Shot, které během března 2021 generovaly téměř 500 milionů dolarů v prodejích.
Jak nakoupit NFT?
Ještě, než začnete s nákupem tokenů, budete si muset zařídit pár drobností. Pojďme si je postupně projít. Nejprve si pořiďte digitální peněženku, která vám umožní zálohovat vaše NFT a kryptoměny. Pravděpodobně také budete muset pořídit nějakou z kryptoměn. Výběr závisí na tom, jakou měnu váš poskytoval NFT akceptuje, nejčastěji je to však Ethereum. Kryptoměny můžete nakoupit na platformách jako jsou Coinbase, eToro, Binance a další. Poté je budete muset z burzy přesunout do vaši digitální peněženky. Samotné „umění“ pak nakoupíte na tržištích. V dalším díle vám představíme 10 nejlepších NFT tržišť na světě.