Umět si uspořádat čas znamená otevřené dveře produktivitě. Jak začít pracovat na smysluplných rozvrzích, respektive jak zvládnout time management co možná nejlépe?
Time management ve své podstatě značí způsob, kterým umisťujeme nejrůznější aktivity do našeho časového rozvrhu. Takovéto plánování může probíhat v rámci samotných dnů, týdnů nebo měsíců.
Jaká je vlastně opravdová hodnota času?
Odpověď „nemám čas” je stále častějším nešvarem každého zajímavého nápadu. Hodně lidí svůj čas hodnotí hlavně ve vztahu k penězům a nezapomínají to stále připomínat. Neustále žijí s tím, co vlastně mohli vydělat. Příklad z praxe?
„Byl jsem s dětmi tři hodiny v ZOO, užili jsme si to, ale vydělávám 1200,-/hod, takže jsem mohl klidně mít 3600 korun v kapse, to mě mrzí.”
Zní to šíleně? Zkuste se zeptat ve svém okolí, podobný přístup totiž není vůbec ojedinělý. Prodávat čas čistě za peníze je velmi velké podhodnocení. Nechce být přece ztrátoví, no ne?
Nesázejte na úkoly, plánujte přímo!
Když dojde na lámání chleba, každý si pod plánováním času představí rozvrh úkolů. Zkrátka jakýsi soupis cílů, který chceme za předem určenou dobu dokázat. Pravdy na tom něco bude, poněvadž právě takovýto list úkolů doporučuje sestavit každý. Opravdu má ale vliv na produktivitu?
Nepodceňujte sílu deadlines
Samotné úkoly mohou někoho motivovat. Z vlastní zkušenosti ale vím, že sepsat cíle mi rozhodně nepomůže k jejich splnění. Chybí jim totiž jeden velmi důležitý detail – pevné datum a čas. Nevím, jak to máte vy, každopádně největší motivaci pracovat cítím, když začne jít do tuhého. Nespěchám, ale podávám naprosto brilantní výkon, pravděpodobně díky podvědomí, že zítra bude už pozdě. Začal jsem si proto každý večer do kalendáře přidávat úkoly s časovým horizontem na další den. Zkuste to taky.
Time management a filozofie: Jak se protínají?
Znovu se vrátím k fenoménu „nemám čas”. Víte, kdo neměl čas? Prababička například musela nádobí mýt ručně, oběd vařit každý den, protože nebyly polotovary a to vše při 12ti hodinových směnách. To ona doslova neměla čas, tak jak si můžeme stěžovat?
Reálně ani my ale nemáme dnes času neomezeně. Vždycky budou úkoly, na které prostě nezbyde. Právě v tomto okamžiku přichází na řadu ona filozofie. Time management by měl být totiž víc než na čemkoliv jiném, postavený na otázkách, které pokládáme v podvědomí sami sobě. Až se vás tak někdo zeptá, zda nechcete zajít večer do baru, položte si otázku: Mám v plánu něco lepšího? Chce se mi jít sednout do baru? Opravdu nemám čas? Druhé osobě pak dejte upřímnou odpověď a ne jen dávno otřepanou výmluvu. Není to jednodušší?
Čtěte také: 10 tipů jak vměstnat relax i do nabitého programu
Podobným způsobem lze sestavit i každodenní plán. Vykašlete se na to-do list a začněte vše plánovat v kalendáři, kde vidíte čas, který na vás bude přirozeně klást tlak. Ptejte se sami sebe, co chcete dělat, co vás posune blíž k cílům. Nejdůležitější úkoly plánujte přednostně, úkoly, které zaberou méně než 5 minut, rovnou vykonejte a vůbec je do plánu necpěte. Tohle je nejjednodušší cesta k opravdu produktivnímu dni, tak přeji hodně štěstí.
Co vám nejvíce pomáhá při sestavování plánů do práce i soukromého života?